مخزن اسید

سازآب تولید کننده مخزن اسید

مخزن اسید

سازآب تولید کننده مخزن اسید

مخزن اسید

مخزن اسید :

نگهداری و ذخیره سازی اسید در مخازن فلزی ، پلی اتیلن ، پلی پروپیلن و فایبرگلاس نیازمند طراحی دقیق و الزامات و استانداردهای جهانی مختلفی می باشد. مخزن اسید می بایست تحت آژ مونها و تستهای مختلفی قرار گیرد. که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد. دو نوع دیگر از انواع اسیدهای خورنده پرکاربرد در صنایع اسید کلریدریک و اسید نیتریک می باشد که در ذیل به حساسیت و ویژگی های شیمیایی این نوع اسید پرداخته خواهد شد.

مخزن اسید ویژه نگهداری اسید کلریدریک :

اسید هیدروکلریک یک اسید بسیار خورنده و بیرنگ و شفاف است. این اسید با ترکیب هیدروژن کلرید در آب ایجاد می‌شود. از این اسید برای تهیه کود و انواع رنگ‌ها استفاده می‌شود. همچنین این اسید در صنایع عکاسی، نساجی و لاستیک بسیار مهم است. مسئله مهم در ساخت و طراحی مخزن اسید کلریدریک این است که به هنگام طراحی این نوع مخزن حتما باید یک ونت خروجی گازهای ایجاد شونده توسط این اسید در بالای مخزن تعبیه گردد تا از بروز خطر خورندگی سطح داخلی مخزن اسید و انفجار یا نشتی جلوگیری بعمل آید.

مخزن اسید نیتریک :

طراحی و تولید مخزن اسید نیتریک به سبب فعل و انفعالات با  آب و تولید گرمای بیش از اندازه کار بسیار سختی می باشد. اسید نیتریک، یک اسید بدون رنگ و یا با رنگ‌های زرد و قرمز شناخته می‌شود. این اسید هم مانند اسید سولفوریک در اثر برخورد با آب می‌تواند گرمای زیادی را تولید کند به همین دلیل برای اختلاط این اسید هم با آب نباید به هیچ عنوان از مخازن پلاستیکی فایبرگلاس گرید 3840 استفاده کرد چرا که گرمای تولید شده آن می‌تواند منجر به آسیب دیدگی شدید مخازن پلاستیکی شود. همچنین باید بگوییم که اسید نیتریک، پایه بسیاری از مواد منفجره همچون TNT می باشد لذا در ساخت و تولید مخزن اسید نیتریک باید از تبحر خاصی برخوردار بود و تجربه زیادی برای این کار نیاز است.

طراحی مخزن اسید :

ساخت و طراحی مخزن اسید بسیار امر حساسی می باشد و ساخت این دسته از مخازن از پس هر تولید کننده ای برنمی آید  جهت ارزیابی و برآورد طراحی و ساخت مخزن اسید باید موارد زیر را به دقت بررسی کنید :

1-حجم و ظرفیت مخزن اسید.

2-استانداردهای طراحی و نصب.

3-محل قرارگیری مخزن اسید شامل جاده ها، ساختمان ها، آبراه ها و مناطق زهکشی.

4-مکان هایی که در آن ها خطر وجود مواد شیمیایی دیگر وجود دارد.

5-تنظیمات مربوط به تخلیه و پر کردن مخزن اسید

6-وجود امکان تغذیه مواد اشتباه.

7-آموزش و نظارت بر کارگران محل و امنیت و سلامتی آنها.

بازرسی و و نگهداری مداوم مخزن.

جهت استفاده از مخزن اسید در صنایع و کاربری های مختلف چه مواردی را باید رعایت کنیم ؟

ذخیره اسیدها نه تنها برای افراد در محل، بلکه برای عموم افراد و محیط زیست از خطرات جدی برخوردار است که بزرگترین خطر مخازن اسید وجود نشت و خارج شدن اسید از تانکرهای ذخیره است. از عوامل اصلی بروز چنین حوادثی می توان به وارد زیر اشاره نمود :

1-عدم تشخیص خوردگی ایجاد شده و جایگزینی اجزای خورده شده.

2-خسارت ناشی از برخورد وسایل نقلیه و یا اشیا دیگر.

3-سرریز شدن اسید از روی مخزن بدلیل عدم طراحی صحیح منبع اسید.

4-مخلوط کردن اسید با مواد ناسازگار درون مخزن ضد اسید.

خیلی دقت نمایید که در صورت کوچکترین تماس با اسید و یا تنفس آنها می توانید متحمل آسیب های بسیار جدی و جبران ناپذیری گردید که  اگر اقدامات فوری صورت نگیرد، حوادث جزئی می‌توانند به حوادث بزرگتر تبدیل شوند. طبق بند قانون بهداشت و ایمنی کار، هر کارفرمایی وظیفه دارد سلامتی و ایمنی کارمندان و هر کسی که ممکن است تحت تاثیر کار قرار داشته باشد را ارزیابی کند. این امر نیازمند اجرای اقدامات پیشگیرانه و مراقبتی است. این امر در محیط هایی که با مواد خورنده خطرناک از قبیل انواع اسیدها در ارتباط هستند سختگیرانه تر می باشد.

در هنگام استقرار و نصب مخزن اسید می بایست به چه نکاتی توجه کنیم ؟

هنگام نصب مخزن اسید  حتما باید به برخی از موارد زیر دقت کامل نمایید ما این کارها را با هدف جلوگیری از بروز حوادث احتمالی و غیرعمد ناشی از آسیب های جدی اسید به پرسنل و محیط کار و محیط زیست انجام می دهیم. محیط پرسنل و انسانهایی که با اسیدها در ارتباط هستند بیش از هر مسئله ی دیگری اهمیت دارد:

1-شرایط محیطی محل قرارگیری مخزن اسید.

2-ارزیابی بزرگراه ها و مسیرهای اصلی.

3- بررسی ساختمان های اطراف.

4-بررسی وجود مواد ناسازگار در محیط مثل مواد قلیایی و اکسید کننده قوی.

5-وجود مسیرهای جریان آب در محل چرا که برخی از این اسید به شدت با آب واکنش پذیر خواهند بود.

در جهت کم هزینه تر بودن نصب مخزن اسید روی سطح زمین و همچنین آسانتر بودن پمپاژ از مخازن، و از طرف دیگر دسترسی آسانتر به مخزن در جهت بازرسی و نگهداری و انجام تعمیرات ناشی از خوردگی اسید، منابع اسید بهتر است روی سطح زمین نصب شده و مورد بهره برداری قرار گیرند. مخازن اسید قابل طراحی و تولید در دو طرح افقی و عمودی می باشند. منبع افقی معمولا از نظر تعمیرات و نگهداری دارای شرایط بهتری هستند اما مخازن عمودی دارای مزیت اشغال کمتر فضای کاری و در عین حال انتقال نیروی زیادی از سیال درون مخزن به کف و نهایتا بتن زیر مخزن اسید هستند. همچنین کنترل سطح مایع در مخازن عمودی راحتتر است. مخازن افقی باید دارای پایه های بسیار مستحکم و در صورت امکان دارای پایه های بتنی باشند.

مشخصات مخزن اسید سولفوریک تولیدی شرکت سازآب :

مخازن ذخیره اسید سولفوریک از HDPE ، XLPE ، FRP و فولاد کربن با وزن مخصوص 1.9 تولید می شوند. اتخاذ تدبیری برای مهار ثانویه در ذخیره سازی مخزن اسید سولفوریک مورد نیاز است. اسید سولفوریک که با نماد شیمیایی H₂SO₄ شناخته می شود بهتر است دور از نور مستقیم خورشید ذخیره شود. ظرفیت مخازن اسید سولفوریک تولیدی ما  از 132 لیتر تا  تا 400000 لیتر متغیر است.  اسید سولفوریک معمولاً با فرمول شیمیایی H₂SO₄ و به عنوان اسید باتری یا دی هیدروژن سولفات شناخته می شود . در درجه اول برای تولید اسید فسفریک و کودهای فسفاته ، باتری های سرب اسید و همچنین سایر مواد شیمیایی استفاده می شود. دستورالعمل های دولت و بین المللی الزامات صحیح دستکاری و ذخیره سازی اسید سولفوریک را مشخص می کند. الزامات ذخیره سازی خاص بستگی به غلظت اسید سولفوریک دارد. قبل از کاربردهای اسید سولفوریک باید ویژگی های و مشخصات اسید سولفوریک ذخیره شونده توسط تولیدکنندگان مخزن اسید تأیید شود.

سولفوریک اسید چیست؟

سولفوریک اسید یک اسید معدنی خورنده گسترده است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. فرمول شیمیایی اسید H₂SO₄ است. H₂SO₄ یک اسید معدنی دیپروتیک قوی است که به دلیل چگالی بالا "سنگین" محسوب می شود. محلول های شیمیایی اسید سولفوریک بسیار واکنشی هستند و خطرات واقعی را بیان می کنند که باید در هنگام دستکاری و ذخیره سازی مورد توجه قرار گیرند.

 

H₂SO₄ که بیشتر با نام اسید سولفوریک شناخته می شود ، با نام اسید سولفوریک ( نوع املایی انگلیسی ) و به عنوان اسید باتری یا سولفات دی هیدروژن نیز شناخته می شود . اسامی دیگر که معمولاً استفاده نمی شوند عبارتند از اسید سولفین و روغن ویتریول. به طور معمول ، محلول ها 100 H₂SO₄ نیستند ، اما تا حدی با آب رقیق شده و در درصد وزن (درصد وزنی) گزارش می شوند. نقاط قوت تجاری رایج 93 درصد وزنی ، 96 درصد وزنی و 98.5 درصد وزنی است. بسیاری از مشتریان اسید سولفوریک رقیق شده را خریداری می کنند ، معمولاً با قدرت 70 درصد وزنی یا 50 درصد وزنی. ملاحظات استفاده ، ذخیره سازی و واکنش پذیری اسید سولفوریک رقیق با محصولات غلیظ کاملاً متفاوت است. سولفوریک اسید یک مایع بی بو و نیمه روغنی است که بسته به خلوص محلول ، جایی که محلول های خالص بی رنگ هستند ، از نظر ظاهری از شفاف تا زرد متغیر است. ویسکوزیته H₂SO₄ بیشتر از آب است که به مشخص شدن آن به عنوان محلول روغنی کمک می کند. اندازه گیری ویسکوزیته برای H₂SO₄ 24.2cp ( درجه سانتی گراد ؛ 1cp = 1mPas ) در 68 درجه فارنهایت (20 درجه سانتی گراد) است. در مقایسه ، آب 1.0cp و روغن زیتون 85cp است. ویسکوزیته با دما ارتباط مستقیم دارد: با افزایش دما ، ویسکوزیته کاهش می یابد. افزایش ویسکوزیته H2SO4 را می توان به مقاومت داخلی آن در برابر جریان بر اساس جهت ساختاری مولکولی ، سه بعدی و جاذبه الکتریکی اجزای اتمی آن نسبت داد. یعنی لحظات دو قطبی و افزایش پیوند هیدروژنی. معمولاً به دلیل چگالی بالا که به غلظت محلول خاصی بستگی دارد ، به عنوان محلول شیمیایی "سنگین" توصیف می شود. تراکم می توانید 1.07-1.84 گرم / سانتی متر محدوده 3 ، ( که در آن آب = 1.0 گرم / سانتی متر 3 )، ساخت H2SO4 در سمت متراکم ترین آن تقریبا دو برابر سنگین به عنوان آب در هنگام اشغال همان حجم. سولفوریک اسید یک اسید معدنی با گوگرد به عنوان اتم مادر است - ( کانی به معنی معدنی ، معدنی به معنی بدون کربن است ). در مقایسه ، استیک اسید ، CH₃COOH ، یک اسید آلی با پایه کربن است. H2SO4 می تواند ناشی از حل شدن گاز گوگرد تری اکسید در آب باشد. نمایش بصری واکنش و ساختار مولکولی اسید سولفوریک:

 

H 2 O (l) + SO 3 (g) = H 2 SO 4 (aq)

 

سولفوریک اسید قادر به واکنش های خطرناک است و برای سلامتی انسان خطرناک است. این ماده شیمیایی به دلیل ثابت تفکیک بالای اولین هیدروژن آزاد شده در واکنش ها ، یک اسید قوی است. سولفوریک اسید یک اکسید کننده قوی است که قادر به اکسیداسیون برخی مواد شیمیایی و مواد مانند برخی فلزات است و با آب تمایل و واکنش پذیری زیادی دارد. واکنش پذیری بین اسید سولفوریک و آب گرمازا است ( تولید گرما) و آنقدر عالی است که واکنش می تواند فوق العاده خشن و در نتیجه خطرناک باشد ، به ویژه با قدرت بیشتر از 80 H₂SO₄. این واکنش گرمازا توجه مهمی را در برنامه های ذخیره سازی می طلبد زیرا رقیق یا مخلوط کردن اسید سولفوریک با آب یا سایر مواد شیمیایی می تواند مقدار قابل توجهی گرما تولید کند و به طور بالقوه می تواند محلول را به سطوح خطرناک برای ظرف ذخیره سازی یا تجهیزات مربوطه گرم کند.

قیمت مخازن اسید :

مخازن اسید بسیار حساس بوده و طراحی انها امری زمان بر می باشد که نیازمند دانش بالا و تجربه کافی متخصصین و تکنسین های هر گروه صنعتی تولید کننده می باشد . این مخازن می بایست بر اساس استانداردهای جهانی تولید شود تا از هر بروز هر خطری جلوگیری شود. پس قیمت مخزن اسید با توجه به پروسه تولید و زمان صرف شونده جهت تولید و ماشین آلات گران قیمتی که در خطوط تولید وجود دارد قطعا بالا می باشد اما آیا بهتر نیست تولید این دسته از مخازن را به افراد کاردان و با تجربه بسپارید. سازآب همان تولید کننده با قدرت و با تجربه و متبحر در زمینه تولید انواع مخزن اسید می باشد . به وب سایت سازاب مراجعه نمایید. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد